Sunday 17 February 2013

Ukens frokoster uke 7 / Week 7 in Breakfasts


Det har vært helt vilt med alle oppmerksomheten frokostene min har fått så langt i 2013! Jeg er veldig takknemlig for alle de flotte tilbakemeldingene, men det har også tatt mye tid og energi i det siste. For å minske presset litt på meg selv, og kunne holde på med matkunsten på lengre sikt, bestemte jeg meg denne uken at jeg vil legge ut færre frokoster på Instagram. I første omgang tenker jeg å legge ut ca annenhver dag, så får vi se hvordan det går. Jeg har fortsatt mange idéer, ingen grunn til bekymring - det blir mye matkunst likevel! 

The attention to my breakfasts so far in 2013 has been crazily exciting! I'm very grateful for the wonderful feedback but it has also taken a lot of time and energy lately. To decrease the pressure a bit on myself, so that I can keep on doing this in the longer run, this week I decided to cut down on the breakfast posts on Instagram. Initally I plan to post about every other day, and then we'll see how things turn out. I still have a lot of ideas, not to worry - there will be a lot of food art coming your way!  


Frida Kahlo. Self-Portrait. 1940. Source: http://www.artchive.com/
Denne ukens kunstbrødskive viste frem den flotte meksikanske maleren Frida Kahlo (1907 - 1954). Hun er mest kjent for sine sterke selvportretter i klare farger med surrealistiske undertoner og lokale symboler. Bildet jeg gjenskapet har den enkle tittelen "Selvportrett" og viser henne med en blomsterkrone og ørepynt formet som en hånd. Min versjon er laget av ost med ansiktsdetaljer i oliven og jordbær, pæreoverdel på og kiwiskog bak. 

This week's Art Toast featured Frida Kahlo (1907 - 1954), the great Mexican painter. She is most famous for her evocative self-portraits in bright colors with slight surrealist twists and folk art symbols. The painting I recreated is simply titled "Self-Portrait" and shows her wearing a flower headband and hand earrings. My version is made out of cheese with facial details in black olive and strawberry, pear top and kiwi forest behind. 


The Eiffel Tower. Source: Wikipedia
Eiffeltårnet er et av de mest kjente monumentene i verden, og ble bygd til verdensutstillingen i 1889. Det finnes i kjærlighetsbyen Paris i Frankrike, så siden valentinsdagen stod like for døren, tenkte jeg at det kunne passe bra å lage akkurat dette denne uken i serien med matreising. Jeg prøver å bruke ingredienser som er "lokalt" tilpasset, så tårnet måtte selvsagt lages av arme riddere (French toast)! Yogurt er brukt for å lage de karakteristiske kryssmønstrene, med jordbærsyltetøy til dekorasjonene rundt.

The Eiffel Tower is one of the most famous monuments in the world, and was built for the World's Fair in 1889. It's situated in the City of Love, Paris in France, so since Valentine's Day was near I thought it would be appropriate to create it this week for my series of travel in food. I try to use "local" ingredients, so the tower obviously had to be made with French toast! Yogurt is used to make the characteristic cross patterns, while the other decorations are strawberry jam. 


Å feire Valentinsdagen er en veldig ny "tradisjon" i Norge. I land som Storbritannia og USA har det pågått i mye lengre tid, som en anledning til å gi litt ekstra kjærlighet til partneren sin. Jeg feirer ikke dagen selv, men jeg synes det kunne være hyggelig å dele et par elskovsfugler laget av kremostskiver med jordbær og kiwi likevel. 

Valentine's Day hasn't been celebrated in Norway until quite recently. In countries like the UK and the USA have had the tradition for a much longer time, as an opportunity to bestow some extra love on your partner. I don't celebrate it myself but I thought it would be nice to share some love birds made of cream cheese toast with strawberries and kiwi with you nonetheless.  

Source: Wikipedia
Narhvaler er underlige dyr, og det nærmeste man kommer enhjørninger i naturen. Støttannen kan bli opp til 2,7 meter og har en vridd form. En av mine følgere på Instagram har lenge etterspurt at jeg skulle lage akkurat dette dyret, og det viste seg at det var ganske mange narhvalentusiaster der ute da jeg la ut bildet. For å spille på sammenligningen med enhjøringer laget jeg en regnbue av frukt i tillegg til pannekaken.  

Narwhals are strange animals, and the closest thing to unicorns in nature. The tusk can be up to 2.7 metres in length and has a twisted shape. One of my followers on Instagram has for some time wanted me to make a narwhal, and it turned out there were quite a lot of enthusiasts out there when I posted the picture. To play on the unicorn comparison I added a rainbow of fruit to go with the pancake. 

Til slutt laget jeg en rask Gullhår og de tre bjørnene med restene av pannekakerøren på søndag. Og så er det straks på tide med en ny uke, jeg håper den blir bra for dere alle. 

Lastly, I did a quick Goldilocks and the three bears with the rest of the pancake batter on Sunday. And now a new week stands before us, I hope it will be a good one for every one of you.

Love, 
Ida

1 comment:

  1. Your food art is amazing....I am your follower on Instagram. I blogged about your art today. Do check out

    Fatzee.blogspot.com

    ReplyDelete